Бази даних


Наукова періодика України - результати пошуку


Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
Повнотекстовий пошук
 Знайдено в інших БД:Книжкові видання та компакт-диски (3)Реферативна база даних (6)
Список видань за алфавітом назв:
A  B  C  D  E  F  G  H  I  J  L  M  N  O  P  R  S  T  U  V  W  
А  Б  В  Г  Ґ  Д  Е  Є  Ж  З  И  І  К  Л  М  Н  О  П  Р  С  Т  У  Ф  Х  Ц  Ч  Ш  Щ  Э  Ю  Я  

Авторський покажчик    Покажчик назв публікацій



Пошуковий запит: (<.>A=Franchuk V$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 10
Представлено документи з 1 до 10
1.

Franchuk V. P. 
Rotating moment for statically unbalanced rotor with elastic shaft [Електронний ресурс] / V. P. Franchuk, O. Yu. Zhyvotov // Науковий вісник Національного гірничого університету. - 2014. - № 3. - С. 65-70. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvngu_2014_3_12
Purpose. Study of total rotational moment components for statically unbalanced system of the "rotor - supports" type with a bent elastic shaft. Methodology. In this paper, theoretical approaches of classical mechanics were used to study a process of unbalanced rigid body rotation. These approaches are based on a methodology to determine axial moments of inertia of statically unbalanced system of the "rotor - supports" type with a rigid (non-deformable) shaft and an elastic (deformable) shaft. Findings. The conducted researches show that a statically unbalanced rotating system of the "rotor - supports" type, with an elastic shaft, is a system with variable moments of inertia that depend on the rotor's rotation velocity. Therefore, moments that impede the rotor's rotation occur in the system. The obtained general equation of moments makes it possible to find total rotational moment of the drive in each particular case. Total rotational moment is defined as the sum of rotational moments needed to ensure the "rotor - supports" system's rotation and the production process. Originality. The equation of rotation for the "rotor - supports" deformed system, which is given in the paper, reflects the behavioral features of a statically unbalanced rotor with a bent elastic shaft at different rotation velocities, such as the bent shaft's middle line position with respect to the rotational axis, the rotor's center of mass position with respect to the bent shaft's middle line and the rotational axis, and the rotor's angle of turn around the shaft's middle line. The equation of total rotational moment, which is obtained in this paper, confirms and explains why the rotational moment, with rotor's shaft bend, exceeds the rotational moment sufficient for rotor rotation with no shaft's bend. Practical value. The equation of total rotational moment can be used as a master equation in computer software to calculate required rotational moment of the drive or to process experimental results.
Попередній перегляд:   Завантажити - 536.592 Kb    Зміст випуску    Реферативна БД     Цитування
2.

Franchuk V. P. 
Deep-sea dredging experimental research in the Black sea [Електронний ресурс] / V. P. Franchuk, T.V. Shepel // Науковий вісник Національного гірничого університету. - 2014. - № 4. - С. 20-26. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvngu_2014_4_5
Purpose. Investigation of deep-sea dredging process based on the results of experiments that were carried out in the 73th voyage of Research Vessel "Professor Vodyanitskiy" during marine expedition in the Black Sea on 7 - 17 of June 2013. Methodology. It includes experimental methods with tensometric and accelerometric tools, which were designed in the National Mining University. The tools were installed on the cable-bucket equipment used at the vessel "Professor Vodyanitskiy" for seabed sediment sampling. The experiments were conducted while digging organic-mineral sediments at the depth of 1885 m. Findings. The results obtained give the diagrams, which allow to trace kinematics and dynamics of the scrapper dredge while digging seabed sediments. It has been established that there exist adverse operating modes of the mining equipment at which the dredge lowered to the bottom is characterized by unstable space position. The force of digging of organic-mineral sediments with the dredge 0,33 m<^>3 capacity also was determined. On the basis of the natural experiment, the principle about small influence of hydrostatic pressure on digging force at the development of water-saturated porous medium was confirmed. Originality. The forces defined during natural experiment which influence at the bucket working tool allow verifying principles of the water-saturated ground cutting theory. Practical value. The results can be used to justify the parameters of bucket-type working tools of deep-sea mining machines. Avoiding of detected adverse operating modes of the cable-bucket equipment of the vessel "Professor Vodyanitskiy" will reduce the probability of accidents during deep-sea dredging operations.
Попередній перегляд:   Завантажити - 521.169 Kb    Зміст випуску    Реферативна БД     Цитування
3.

Franchuk V. P. 
On wheel rolling along the rail regime with longitudinal load [Електронний ресурс] / V. P. Franchuk, K. A. Ziborov, V. V. Krivda, S. O. Fedoriachenko // Науковий вісник Національного гірничого університету. - 2017. - № 3. - С. 62-67. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvngu_2017_3_12
Purpose. Determination of the functional correlation between power (tangential reaction) and kinematic (relative slip) parameters during nonstationary rectilinear motion of the rail wheel along the rail. Methodology. An analytical model of the interaction between the wheel and rail on an elementary contact area taking into account the presence of normal and shearing load (thrust or braking mode) is developed. Using the analytical model, a qualitative relationship that reflects the features of the friction contact of a wheel-rail pair for various operating conditions is obtained considering the nature of the interaction of the contacting pair, which significantly differs. The mathematical description of the process is based on experimental studies of the dependence of the tractive force on the speed of relative motion (incomplete slippage - the so-called creep mode, failure of adhesion and total sliding, which leads to decrease in traction force) of D. K. Minov and A. A. Renhevych. Findings. On the basis of theoretical studies of the parameters of vehicle motion along the rail track, a mathematical model of the tangential reaction realization by wheel in the case of nonstationary rectilinear motion is formulated. The functional relationship between the power and kinematic parameters is established, which allows predicting the operational properties and solving the problems of the dynamics of rail transport with a higher degree of accuracy. Originality. Taking into account inelastic resistance of contacting bodies, analytical dependences are obtained to determine the current value of the force at the contact area upon the availability of longitudinal load. The interaction conditions under which the deformation can occur both within the elasticity of the materials of the contacting bodies and the violation of the surfaces contact are considered. Approximating dependences of tractive effort on the relative speed of wheel and rail movement are proposed for locomotives. Practical value. Knowledge of the processes occurring in the contact area while transferring the torque from the wheel of the locomotive to the rail will facilitate finding the correct solution to the problem of interaction between the wheel-rail system of mining rail transport in complex mining and geological operational conditions. It helps to increase the efficiency of torque transmission at the quasi-stationary mode of vehicle movement.
Попередній перегляд:   Завантажити - 404.589 Kb    Зміст випуску    Реферативна БД     Цитування
4.

Franchuk V. P. 
Influence of thermophysical processes on the friction properties of wheel ? rail pair in the contact area [Електронний ресурс] / V. P. Franchuk, K. A. Ziborov, V. V. Krivda, S. O. Fedoriachenko // Науковий вісник Національного гірничого університету. - 2018. - № 2. - С. 46–52. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvngu_2018_2_8
Purpose - determination of the regularities in the variation of the coupling parameters of the wheel-rail pair and the energy consumption accompanying them, taking into account the thermophysical processes in the contact zone in the transmission of friction motion for various interaction conditions. An analytical model for the interaction of a wheel and a rail on an elementary contact spot is developed in the presence of normal and tractive effort. A dependence that describes the change in the average temperature at the contact spot of the wheel-rail pair on the locomotive speed is obtained. The current value of the elasticity modulus of the contacting pair material is determined as a contact time function. Based on theoretical studies of the parameters of vehicle motion along the railroad track, a mathematical model of the tractive force realization for nonstationary rectilinear motion is formulated. To determine the influence degree of the temperature change on the contact spot of the wheel-rail pair associated with the speed of the locomotive motion and the relative speed of the output links, the dependences for the coefficient characterizing the tractive power of the vehicle are obtained. Taking into account the thermophysical processes that occur during the interaction of contacting bodies, analytical dependencies have been obtained to determine the traction capacity for different movement speeds and the relative speed of the wheel and rail movement for main and mine locomotives. The dependencies suggested take into account the change in the properties of the surface layers of the contacting pair. Knowledge of physics of the processes occurring in the contact zone of the wheel-rail pair will allow more accurately predicting the vehicles tractive properties, comparing possible options at the design stage and greatly accelerating the process of selecting the structural scheme. This will allow developing recommendations and proposals on modernization and improvement of existing vehicles.
Попередній перегляд:   Завантажити - 341.547 Kb    Зміст випуску    Реферативна БД     Цитування
5.

Franchuk V. V. 
Medical errors in clinical practice of physicians in Ternopil region (Ukraine) [Електронний ресурс] / V. V. Franchuk // International journal of medicine and medical research. - 2016. - Vol. 2, Iss. 2. - С. 34-36. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ijmmr_2016_2_2_10
Попередній перегляд:   Завантажити - 151.944 Kb    Зміст випуску     Цитування
6.

Hnylytska L. 
Security-oriented model of business risk assessment [Електронний ресурс] / L. Hnylytska, V. Franchuk, S. Melnyk, N. Nakonechna, H. Leskiv, V. Hobela // Фінансово-кредитна діяльність: проблеми теорії та практики. - 2022. - № 4. - С. 202-210. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Fkd_2022_4_19
Мета роботи - розробка та апробація комплексної методики оцінки ризику, яка базується на поєднанні прийомів експертного оцінювання та аналізу чутливості прибутку до окремих факторів ризику. Такий підхід надає можливість визначити пріоритетність заходів із мінімізації найбільш істотних ризиків в умовах обмежених фінансових ресурсів підприємства. З метою формування об'єктивного уявлення про ефективність управління ризиками та з урахуванням практичних уподобань ризик-менеджерів запропоновано використовувати комплексну методику оцінювання ризиків підприємницької діяльності, у результаті застосування якої формується оптимальна конфігурація інформаційно-аналітичного забезпечення оцінювання рівня підприємницьких ризиків. Ця методика базується на поєднанні прийомів експертного оцінювання та аналізу чутливості прибутку до окремих факторів ризику і надає можливість в умовах обмежених фінансових ресурсів визначити ризики, що потребують пріоритетного управління, і на цій основі сформувати безпекову стратегію управління підприємством. Результати апробації комплексної методики оцінювання ризику в діяльності вітчизняних промислових підприємств указують на низку переваг у порівнянні з іншими методичними підходами цього напряму досліджень. По-перше, ранжування ризиків на основі комбінування експертного оцінювання та аналізу чутливості прибутку до факторів ризику вможливлює уникнення суб'єктивізму при визначенні ступеня впливу ризику на показники діяльності підприємства. По-друге, з'являється можливість об'єктивного обгрунтування пріоритетності захисних заходів, що значно підсилює ефективність управління ризиками та знижує конфлікт інтересів при розподілі обмежених фінансових ресурсів.
Попередній перегляд:   Завантажити - 285.086 Kb    Зміст випуску    Реферативна БД     Цитування
7.

Lagodiienko V. 
Food security of Ukraine: estimation of factors’ impact, postwar trends and ways to supply [Електронний ресурс] / V. Lagodiienko, V. Franchuk, Y. Dziurakh, S. Melnyk, N. Shuprudko, V. Hobela // Фінансово-кредитна діяльність: проблеми теорії та практики. - 2022. - № 5. - С. 427-437. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Fkd_2022_5_37
Попередній перегляд:   Завантажити - 307.895 Kb    Зміст випуску     Цитування
8.

Fedchyshyn N. O. 
Basic principles of organization of post-graduate medical education development: European context [Електронний ресурс] / N. O. Fedchyshyn, N. I. Hantimurova, V. V. Franchuk, N. I. Yelahina // Медична освіта. - 2022. - № 3. - С. 101-105. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mosv_2022_3_19
Попередній перегляд:   Завантажити - 201.238 Kb    Зміст випуску     Цитування
9.

Franchuk V. 
Security environment: theoretical and methodological principles [Електронний ресурс] / V. Franchuk, P. Pryhunov, S. Melnyk, V. Hobela, N. Shuprudko // Фінансово-кредитна діяльність: проблеми теорії та практики. - 2023. - № 3. - С. 247-255. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Fkd_2023_3_22
Попередній перегляд:   Завантажити - 164.981 Kb    Зміст випуску     Цитування
10.

Fedoskina O. V. 
Improvingthe efficiency of the impact crusher with inclined working chamber [Електронний ресурс] / O. V. Fedoskina, V. P. Franchuk, V. О. Fedoskin, J. S. Haddad // Геотехнічна механіка. - 2022. - Вип. 161. - С. 77-84. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/gtm_2022_161_10
Попередній перегляд:   Завантажити - 827.033 Kb    Зміст випуску     Цитування
 
Відділ наукової організації електронних інформаційних ресурсів
Пам`ятка користувача

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського